Iisalmen judoseuralle 3 SM mitalia

4.3.2024

U18-kisaajat. Essi ja Eemeli. Valmentajana Juhani ja Rauman Fudoshinia nykyään edustava Eve mukana kuvassa.
U18+90 mitalistit
Iisalmen judoseuran mitalistit
U21-57 mitalisti
Essi valmistautumassa kotimatkaan
U18-57 mitalistit

Viikonloppuna oteltiin Judon Suomen mestaruuksista Lempäälän Ideaparkissa. Kilpailut järjestetiin ensimmäistä kertaa yhtenä viikonloppuna niin aikuisissa kuin nuorissakin ja lisänä kisattiin myös para-sarjat sekä katakilpailu.

Iisalmen judoseurasta aikuisten sarjaan osallistujia ei tänä vuonna ollut, mutta nuorten sarjoissa edustus oli kunnossa. Alle 18-vuotiaiden sarjaan eli U18 osallistuivat Essi Lappeteläinen ja Eemeli Sällström. Essi osallistui myös alle 21-vuotiaiden U21-sarjaan, kuten myös Georgi Georgiev.

Lauantaina oteltiin aikuisten ja U18-sarjat. Essin ja Eemelin urakat alkoivat käytännössä samaan aikaan vierekkäisillä matoilla. Eemelin ottelut lähtivät liikkeelle mollivoittoisesti, kun esimmäiset kaksi ottelua päättyivät vastustajan voittoon. Kisapäivän vire oli kuitenkin nouseva. Ensimmäisen, hieman laiskan ottelun jälkeen, toisessa ottelussa oli jo selvästi parempi meno ja kolmannesta ottelusta Eemeli kaivoi väkisin voiton Oulun Judokerhon Miska Narvasta jatkoajalla. Yksi voitto ja kaksi tappiota riittivät tällä kertaa sarjassa pronssisijalle, joten Eemelille uran ensimmäinen nuorten SM-mitali.

Essi lähti omaan urakkaansa hallitsevana mestarina, vaikka tosin otteli tällä kertaa normaalia painoluokkaansa ylemmässä sarjassa. Takana on kovat kisat Tanskassa ja Espanjassa, joiden jälkeen vielä leiri Kroatiassa, joten pudottaminen normaaliin kisasarjaan olisi tullut vähän turhan rankaksi. Ottelijoita muutenkin siirtyi sarjaa ylemmäksi, joten normaali U18-52 jäi kokonaan järjestämättä ja ottelut käytiin sarjassa U18-57.

Essin ottelut kulkivat alusta loppuun vakuuttavasti. Ensimmäisenä Essin mankeliin joutui Hämeenlinnan Judoseuran Elvi Vilkko, joka joutui antautumaan heti ensimmäisestä aloituksesta, jossa Essi vei kamppailun ensin mattoon ja kaivoi sieltä rutiininomaisen käsilukon ja sitä kautta luovutusvoiton.

Toisessa ottelussa vastaan asettui Lahden Judoseuran Iida Pyykkönen. Edellisen ottelun tapaan Essi otti välittömästi ohjat käsiinsä ja vei ottelun nimiinsä heitto-sidonta -yhdistelmällä noin puolessa minuutissa.

Essi jakoi puhtaalla alkusarjalla semifinaaliin, jossa vastaan asettui Kiteen Kipponen Daria Kildeva. Tässä ottelussa aikaa meni jo huomattavasti enemmän, mutta hallinta oli kuitenkin alusta loppuun Essillä. Essi yritti lukottaa Dariaa viisikin kertaa ottelun aikana, mutta tulosta ei syntynyt. Lopulta jatko-ajalle venyneessä ottelussa Essi vaihtoi kuristukseen, joka toi tulosta ja ottelu päättyi jälleen Essin luovutusvoittoon.

Finaalissa vastaan asettui Nummelan Judon Ella Karjalainen. Tämäkin ottelu venyi pisteiden puutteessa jatkoajalle. Heti jatkoajan alkuun Essi kuitenkin löysi paikan heitolleen ja nappasi SM-kullan komealla uhrautumisheitolla.

Sunnuntaina oteltiin veteraanien ja U21 -sarjat. Ensimmäisenä Iisalmelmen edustajana matolle asteli Georgi, jonka ottelut sarjassa U21-81 päättyivät valitettavan nopeasti tappioihin. Toisessa ottelussa Georgilla oli voiton avaimet jo käsissään, kun sarjan lopulta voittanut Kristofer Pertelson oli jo varsin tiukasti kuristuksessa, mutta sen verran sormet lipesivät, että voitto jäi saamatta.

Essi jatkoi siitä, mihin lauantaina jäi. Ensimmäisessä ottelussa vastaan asettui lauantailta tuttu Daria Kildeva. Tällä kertaa ottelusuunnitelma oli jo valmiiksi vaihdettu niin, että käsilukko oli jätetty ohjelmistossa vähemmälle, vaikka se ehdoton suosikki onkin. Taktiikka toimi, koska ottelu eteni varsin samoissa tunnelmissa kuin lauantainakin, Essi painosti ja etsi ratkaisua koko ajan. Tällä kertaa sitä ei tarvinnut kuitenkaan jatko-ajalta asti hakea vaan Daria jäi Essin kuristukseen reilun parin minuutin jälkeen.

Toisessa ottelussa vastaan asettui hyvä kaveri Emilia Kantola Rovaniemen Koyamasta. Asenne oli kuitenkin kohdillaan ja Essi nappasi ensimmäiset heittopisteet heti ensimmäisestä aloituksesta. Ne eivät kuitenkaan vielä voittoon riittäneet vaan ottelu jatkui. Essi säilytti hyvän hallintansa eikä antanut Emilialle juurikaan mahdollisuuksia pisteiden tekemiseen. Puuttuvat pisteet Essi löysi jälleen parin minuutin ottelun jälkeen uhrautumisheitolla.

Päivän viimeisessä ottelussa vastaan asettui Tampereen Judon Elena Okkonen. Essin otteluviikonlopun fiilis oli sitä luokkaa, että Elenalle jäi ottelussa katselijan rooli, kun Essin rullasi heti ensimmäisestä aloituksesta ensin Elenan mattoon uhrautumisheitolla, josta pistettä ei kuitenkaan tullut, koska Elena pääsi pyörähtämään mahalleen. Essi heitti kuitenkin pakenevan vastustajansa uudelleen samalla heitolla, josta tällä kertaa jäi pisteet saamatta, koska tilanne tulkittiin mattotilanteeksi (matosta ei voi heittää). Kun ei kerran sumigaeshi-sumigaeshi -kombinaatiolla pisteitä tullut, Essi päätti ottelun jatkotilanteesta lukkoon ja varmisti itselleen Suomen mestaruuden myös sarjassa U21-57.

Iisalmen judoseuran saaliina siis kaksi kultaa ja yksi pronssi. Kisakuvia ja videoita voit käydä katselemassa seuran Instasta.

Judoilut jatkuvat parin päivän hengähdyksen jälkeen treeneillä ja seuraavaksi Essi lähtee metsästämään EM-kisapaikkaa Saksasta ja Tsekistä.