Essi haki ensimmäiset voittonsa EJU cup –tasolta

7.11.2023

Keräilyottelun ratkaisuhetket.

Essi Lappeteläinen osallistui uransa kolmanteen EJU cupiin Riikassa 27.10. Aikaisemmista tämän tason kilpailuista Tšekin Teplicestä ja Portugalin Coimbrasta tuloksena on ollut kolme tappiollista ottelua, joten hampaankoloissa riitti tyhjennettävää.

Valmistautuminen alkoi haasteellisesti, kun kilpailua edeltävällä viikolla piti sekä hieman pudottaa painoa ja samalla flunssa vaivasi. Lopputuloskena kisapaikalle päästyä puntari näytti vielä siinä määrin kovia lukemia, että jumpalle jouduttiin. Tämän osuuden Essi hoiti hienosti ja ensimmäinen vastustaja eli vaaka voitettiin. EJU cupeissa ei ole kotimaisia kilpailuja vastaavaa mahdollisuutta vaihtaa sarjaa enää puntarilla eli jos paino on puntarilla yli, kotimatka odottaa. Raaka peli, mutta sama kaikille.

Itse ottelut alkoivat lauantaina 13 aikoihin. Joskus odottelut ovat pitkiä ennen tositoimiin pääsyä. Ensimmäisellä kierroksella vastaan asteli Iso-Britannian Olivia Barfoot-Saunt. Ottelun asetelma oli kohtuu selvä alusta alkaen, Olivia teki töitä pystyssä ja Essi rankaisi jokaisesta jatkotilanteesta matossa. Essin mattopyörityksessä 3 yritys tarkoittaa, että ottelu on jo puolen välin kohdilla ja siitä Essi kaivoi väkisin sidonnan, jolla uran ensimmäinen EJU cup voitto tilastoihin.

Toisen kierroksen ottelu oli tasainen Puolan Tetiana Kyryliukia vastaan. Heti ottelun alkuun Tetiana pääsi yllättämään uchimatalla ja siirtyi ottelussa waza-arin johtoon. Essi sai tasoitettua tilanteen ja rankaisi vastaheitolla uutta uchimatayritystä vastaan. Ottelu päättyi harmilliseen tappioon, kun Essi horjahti omaan heittoonsa ja vastustaja sai käännettyä tilanteen edukseen. Tappion seurauksena kultamitalin sai unohtaa ja alkoi valmistautuminen keräilyotteluihin ja kamppailuun pronssista.

Keräilyotteluiden ensimmäisellä kierroskella vastaan asteli Viron Anna Schroeder. Tässä ottelussa Essi ei antanut vastustajalleen mitään mahdollisuuksia. Suoraan ensimmäisestä aloituksesta vahva otehallinta, pienen uchimatapompun kautta waza-ari uki-goshin tyyppisellä roimautuksella ja viimeistely yoko-shiho-gatamella matossa.

Keräilyotteluiden toisella kierroksella tie nousi valitettavasti pystyyn, kun Puolan Anna Kowalska voitti Essin tiukassa kamppailussa.

Lopputuloskena kilpailusta 2 voittoa ja kaksi niukkaa tappiota. Niillä saavutetaan tulosluottelossa 7. sija ja ennen kaikkea voittotili Euroopan kentillä on avattu.

Essin seuraava kisa onkin Iisalmen judoseuran oma Genelec-turnaus 11.11., jonka jälkeen lähdetään jälleen matkalle passin kanssa ja suunnistetaan Tartoon.